Bemiddeling in corporate


Na jarenlange ervaring als business partner, controller, analyst... heb ik gemerkt hoe bemiddeling een ideale tool kan zijn om verschillende departementen, niveau's en derden dichter bij elkaar te brengen.


Binnen corporate is dit zeker een noodzaak, minder door conflict, maar voornamelijk door onbegrip en gebrek aan het helikopterzicht van velen.


Ook tussen de verschillende niveau's in de hierarchie merken we vaak nog de mogelijkheid tot optimalisatie.

Door het optimaliseren van de samenwerking creëeren we samenhorigheid, openheid en dus ook betere resultaten als gevolg.


Vaak is het net een gezonde mix van moderne juniors die een frisse blik hebben, innovatieve seniors die durven spreken en ervaren topmanagement die tot de beste oplossingen komen.


Bottom up & Top down kennen we allemaal, maar de beste oplossingen en ideeën schuilen altijd in het midden!




Binnen corporate zijn veel regels en procedures, waardoor er een grote kans is dat we vastgeroest zitten in onze manier van werken. Het werkt, waarom zouden we dat veranderen?!

Ondertussen zijn er nieuwe manieren, draait de wereld door en kan alles efficiënter. Er wordt gewoon niet stil bij gestaan of de motivatie is er niet om te testen en te proberen, de motivatie of de tijd...


Vaak is er een communicatiemail, een mail met weinig uitleg en woord. Hierdoor voelen werknemers zich vaker niet gehoord en 1 uit velen.

Salarispakketten die geüpdate moeten worden en dergelijke plannen en flexibiliteitsmaatregelen kunnen ook een goed onderwerp van een bemiddelingsprocedure zijn.


Natuurlijk is bemiddeling in corporate ook mogelijk tussen klanten en leveranciers.

Vaak gaat hier een grote transparantie verloren door de omvang van het bedrijf of zelfs beide bedrijven.

Hier kunnen vaste afspraken gemaakt worden en gesprekken gevoerd worden omtrent de uniformiteit die een multinational of beursgenoteerd bedrijf nodig heeft.




Als financial heb ik altijd het perfecte scenario gekend... 

Finance heeft bepaalde input en data nodig, uitleg en commentaren van de business, want zo bouwen we ons verhaal naar hoger management. 
Een verhaal die aantoont waar de business hun budget voor gebruikt en dat ze het echt hard nodig hebben, want ja, meestal staan we wel achter de business.


Veelal is er een communicatieprobleem tussen de departementen. De business heeft geen focus op zo'n zaken en ziet het gewoon als "extra werk", "lastig doen" of "nutteloos".

Als de communicatie opengetrokken wordt gaat dit veel efficiënter, want de business krijgt meer inzicht in het waarom en dat het noodzaak is, en de financial krijgt begrip voor de drukke agenda en de misverstanden van de business. 


Dit is nu maar 1 voorbeeld - die vaak terugkomt binnen mijn expertise - maar zo gaan veel goeie gesprekken verloren. 
Gesprekken die het werken aangenamer maken, de efficiëntie opdrijven en dus ook zorgen voor lagere kosten en hogere opbrengsten.