Meer en meer zien we dat de bemiddelingsprocedure reeds opgenomen wordt in de algemene voorwaarden.
Ook naar leveranciers toe, jij eist bepaalde zaken omdat je klant bent, terecht, maar misschien ben jij al jarenlang tevreden van deze leverancier en is er nu een reden waarom dit tot een conflict gekomen is.
Vaak is er een betere oplossing in plaats van rechtbank, advocaten of gewoon zelfs niet meer samenwerken met die leverancier.
Uiteraard zijn de relaties met klanten en leveranciers van het grootste belang.
Net daarom is de bemiddelingsprocedure een ideale methodiek om geschillen op te lossen tussen de verschillende partijen.
Dit kan gaan om een klacht, onbetaalde facturen, contracten of voorwaarden die niet nageleefd worden...
Het belangrijkste - naast professionalisme uiteraard - is voor veel ondernemingen hun vertrouwensband met hun klanten en leveranciers.
Hierdoor kunnen ze goede kwaliteit/prijs verhoudingen aanbieden en is er de onbetaalbare mond aan mond reclame.
Net daarom is bemiddeling zo optimaal voor geschillen met leveranciers of klanten.
De essentie hier is dat tijdens een bemiddeling de relatie tussen de partijen steeds centraal staat.
Natuurlijk kan je een klant die niet of te laat betaalt onmiddellijk dagvaarden of bang maken met een kwade brief van de advocaat, maar je zal wel zelf kunnen bedenken dat de klantenrelatie waarschijnlijk voorgoed verspild is.
Jammer toch, want misschien kon het goedkoper, sneller en klantvriendelijker opgelost worden, via bemiddeling.